نسخه آزمایشی
مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی کرج > اخبار مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرج > اخبار فرهنگی > کارگاه آموزشی دوره های کوتاه مدت “تک درس، تک پودمان و دوره های آزاد” به صورت مجازی برگزار شد
۲۴۶ بازدید

کارگاه آموزشی دوره های کوتاه مدت “تک درس، تک پودمان و دوره های آزاد” روز شنبه دوم مرداد ویژه مدرسان دانشگاه جامع علمی-کاربردی منطقه یک کشور (استان های تهران و البرز) در سامانه امجد برگزار و در سامانه رویتاب به صورت زنده پخش شد.

در ابتدای برنامه دکتر حامد باقری فراهانی، رییس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی واحد استان البرز به خاص بودن دوره های علمی ـ کاربردی اشاره کرد و گفت: برنامه های درسی علمی ـ کاربردی، نقش ویژه ای را در دوره های علمی ـ کاربردی ایفا می کنند؛ اصولا با توجه به خاص بودن دوره های علمی ـ کاربردی، برنامه درسی این دوره ها، به شکل متفاوتی از برنامه های درسی سایر نظام های آموزش عالی، چه در دوره های مقطع دار و چه در دوره های کوتاه مدت طراحی و تدوین می شوند.

وی افزود: دوره های سایر زیر نظام ها عمدتا بر مبنای انتقال مجموعه ای از دانش ها است که نیازمند حرکت دانشجوها به سمت توسعه مرزهای دانش و انجام پژوهش های مرتبط با آنها است، سازماندهی می شود، لذا در یک حوزه مشخصی از مجموعه علوم هر آنچه که لازم است که یک فرد یک پایه ای را برای انجام فعالیت های پژوهشی خود بسازد، در این دوره ها گنجانده می شود این در حالی است که دوره های علمی ـ کاربردی اصولا مبنای شکل دهی محتوای دوره های آموزشی، مشاغل و شایستگی های مورد نیاز برای احراز آنها است.

دکتر باقری فراهانی اظهار کرد: طبعا در چنین دوره هایی انتظار است که دانشجویان و مهارت پذیران بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن با یک برنامه انعطاف پذیر از نظر اجرا شایستگی های شغلی را به دست بیاورند و بتوانند بدون نیاز به آموزش مجدد آماده ورود به بازار کار شوند.

از سوی دیگر در دانشگاه علمی ـ کاربردی در طول سی سال فعالیت این دانشگاه، عمده تمرکز دوره های علمی کاربردی بر روی دوره های مقطع دار بوده؛ دوره های کاردانی ناپیوسته، کارشناسی ناپیوسته و در مقطعی هم کارشناسی ارشد ناپیوسته که تحت عنوان دوره های مهندسی فناوری و یا کارشناسی حرفه ای ارشد در دانشگاه به اجرا گذاشته شد.

وی ادامه داد: در حالیکه  شیوه های بسیار کارآمد برای انتقال مهارت، دانش و نگرش برای افرادی که قصد ورود به بازار کار دارند، وجود دارد، قالب مناسب تر و انعطاف پذیرتر همین دوره های کوتاه مدتی هستند که موضوع این جلسه طراحی و تدوین این دوره ها است.

رییس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی استان البرز تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ اولویت برنامه ای دانشگاه علمی ـ کاربردی در استان البرز، طراحی و تدوین این دوره ها در ران اول و اجرای گسترده آن ها در ران دوم است، لذا ما طی بخشنامه ای به کلیه مراکز آموزش علمی ـ کاربردی استان البرز یک تکالیف برنامه ای را در خصوص دوره های کوتاه مدت ابلاغ کردیم، مشخص شده که هر یک از مراکز چه تعداد دوره تک درس، چه تعداد دوره تک پودمان می بایست مرتبط با ماموریت خود طراحی کنند و آن را در کمیسیون برنامه ریزی استان البرز به تصویب برسانند و متعاقبا چه تعداد نفر ساعت دوره از بین این دوره ها و سایر دوره های مصوب باید در سال ۱۴۰۰ به اجرا بگذارند.

البته شرایط کرونایی در سال ۱۴۰۰ اجرای دوره ها را برای مراکز با مشکل مواجه کرده است که امیدوار هستیم در نیمه دوم سال با روند واکسیناسیون که در کشور با سرعت بالایی در حال انجام است، شرایط برای برگزاری دوره های کوتاه مدت فراهم شود، گرچه این نکته هم قابل توجه است که مراکز آموزش علمی ـ کاربردی می توانند دوره هایی را که بیشتر ماهیت نظری دارند، به صورت مجازی در همین ایام هم به اجرا بگذارند.

وی گفت: درخواست من از مدرسان و همکاران در مراکز آموزش علمی ـ کاربردی این است که در سال ۱۴۰۰ بحث طراحی و تدوین و اجرای دوره های کوتاه مدت را که بعد از تثبیت آن ها در مجموعه علمی ـ کاربردی به دنبال اجرای آن ها در سطح بین الملل هستیم، کانون توجه خود قرار دهند تا بتوانیم در سال ۱۴۰۰ جهشی را از حیث طراحی و تدوین این دوره ها و متعاقبا اجرای این دوره ها که می تواند اثربخشی  بالایی را در نظام آموزش های علمی ـ کاربردی به همراه داشته باشد، شاهد باشیم.

در بخش دوم برنامه دکتر فرشید خانجانیان کارگاه را با بارگذاری و آپلود فایل های آموزشی برگزار کردند.

وی دلیل برگزاری این کارگاه را اهمیت دوره های کوتاه مدت در بعد داخلی و بعد بین المللی عنوان کرد و گفت: نگرش مباحث آموزش عالی مهارتی صرفا نگرش داخلی نیست یعنی با رویکردی که دانشگاه علمی ـ کاربردی در چند سال اخیر داشته، گام هایی که به سمت آموزش عالی بین المللی از بعد مهارتی برداشته، طبیعتا دوره های کوتاه مدت گزینه در دسترس تری برای ارتباط با مخاطبان در بازار هدف آموزش عالی مهارتی هستند.

بخش پایانی دوره به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد.

سرفصل این دوره به صورت زیر خلاصه شده است:
ـ   اهمیت و ضرورت برنامه ریزی درسی مهارتی در دانشگاه های نسل سوم(کارآفرین)
ـ  تجارب بین المللی برنامه ریزی درسی مهارتی و دوره های کوتاه مدت (تجربه ی دانشگاه های علمی کاربردی کشور آلمان)

ـ   تحلیل و تبیین مفاهیم دوره های کوتاه مدت دانشگاه( تک درس، تک پودمان و دوره های آزاد) با رویکرد آموزش عالی مهارتی.
ـ   طراحی دوره های کوتاه مدت؛ شیوه و ساز و کارهای تدوین به همراه ابزارهای مورد نیاز.

گفتنی است گواهینامه معتبر این دوره روزهای ۱۲ و ۱۳ مرداد به قبول شدگان در آزمون این دوره که روز دوشنبه ۴ مرداد برگزار شد، در محل مرکز آموزش علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی کرج اعطا خواهد شد.

 

 

 

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا