نسخه آزمایشی
۳۰۲۰ بازدید

صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان

معرفی

موسسه قرض‌الحسنه دانشجویان ایران با الهام از تعالیم عالیه اسلام و با استظهار به عنایات خاصه حضرت بقیه‌الله امام زمان(عج) به منظور انجام خدمات عام‌المنفعه و نشر و تعلیم و ترویج فرهنگ اسلامی قرض‌الحسنه در جامعه به‌ویژه جامعه دانشگاهی آغاز به کار نموده است.

این صندوق اهتمام دارد تا با پرداخت وام‌های بدون‌بهره (قرض‌الحسنه) در کنار ترویج این سنت حسنه به حل بخشی از مشکلات مالی و معیشتی دانشجویان و دانشگاهیان و تامین نیازهای ضروری علمی و بهبود زندگی ایشان بپردازد.

دفتر البرز قرض‌الحسنه دانشجویان، تاکنون تجاربی در ارائه خدمات به دانشجویان دانشگاه خوارزمی و مرکز علمی کاربردی شعبه جهاد دانشگاهی تهران یک داشته است و در نظر دارد به یاری خداوند متعال و با حمایت خیّرین حقیقی و حقوقی، خدمات خود را در سطح دانشگاه‌های استان البرز نیز ارائه کند.

معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز، به عنوان متولی این صندوق، از همه خیّرین معزز استان درخواست دارد با حمایت‌های خود، این معاونت را در رسیدن به هدف مقدسی که سرلوحه‌ی کار خود قرار داده است یاری نمایند.

این دفتر با استقبال و همکاری مدیریت این دانشگاه، راه‌اندازی شده است و بر آن است که متناسب با منابعی که در اختیار دارد بخش کوچکی از نیازهای مالی دانشجویان نیازمند را مرتفع نماید.

انتظار دارد دانشجویان عزیز به ویژه دانشجویانی که از امکان مالی بهتری برخوردارند با افتتاح حساب و گذاشتن سپرده‌های خود به صورت امانت نزد این صندوق، زمینه را برای کمک به دوستان دانشجوی خود فراهم سازند.

 

شرایط و مدارک لازم جهت دریافت تسهیلات قرض الحسنه عادی دانشجویی:

تسهیلات کمک هزینه تحصیلی صندوق قرض الحسنه دانشجویان ایران بر حسب مقطع تحصیلی به شرح ذیل می باشد که هر دانشجو در طول دوره تحصیل خود می تواند طبق ضوابط حداکثر ۲ نوبت از آن استفاده کند .

مقطع کاردانی: (۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ) ریال

مقطع کارشناسی : (۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ) ریال

 

شرایط وام گیرنده جهت اخذ وام قرض الحسنه کمک هزینه تحصیلی دانشجویی:

۱-    فرد باید دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرج باشد.

۲-    افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه پس انداز به مبلغ ۳۰۰٫۰۰۰ ریال نزد موسسه.

۳-    طی شدن مدت انتظار (حداقل سه ماه پس از افتتاح حساب و یا تسویه وام قبلی).

۴-    نداشتن بدهی فعلی به صندوق یا سابقه بدحسابی قبلی.

 

مدارک لازم :

۱-    ارائه گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه محل تحصیل بنام موسسه قرض الحسنه دانشجویان ایران .

۲-    ارائه اصل و کپی کارت دانشجویی معتبر .

۳-    تکمیل فرم درخواست وام و قرارداد اعطای تسهیلات .

۴-  ارائه چک یا سفته به مبلغ وام (برای وامهای ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال و مبالغ بالاتر؛ ارائه چک الزامی است)

– چک و سفته  باید بدون تاریخ و خط خوردگی و در وجه صندوق قرض الحسنه دانشجویان ایران باشد.

۵-    داشتن یک نفر ضامن با شرایط و مدارک زیر :

*      ضامن بایستی دانشجو باشد

*      دارا بودن حساب سپرده قرض الحسنه پس انداز به مبلغ ۱۵۰٫۰۰۰ ریال در یکی از شعب موسسه .

*     اصل و کپی کارت دانشجویی معتبر (ضامن دانشجو) .

*     امضاء قرارداد اعطای تسهیلات و ظهر وثیقه ها در محل یکی از شعب .

 

نکات مهم :

*       باز پرداخت تسهیلات فوق طی ۱۶ماه می باشد که از یک ماه بعد از پرداخت تسهیلات آغاز می شود.

*      مبلغ۴% از کل تسهیلات طبق فرمول استاندارد بانک مرکزی به عنوان کارمزد، در زمان اعطای وام از اصل مبلغ وام کسر می گردد و الباقی به حساب وام گیرنده واریز می گردد.

*    این تسهیلات به دانشجویان ترم آخر تعلق نمی گیرد .

*       وام گیرنده یک ماه پس از تسویه حساب وام می تواند موجودی حساب پس انداز خود را برداشت نماید .

 

در خصوص حمایت‌های خیّرین

 

نحوه پرداخت هدایا توسط خیّرین

در زیرمجموعه موسسه قرض الحسنه دانشجویان، مجمع خیرین دانشگاهی به منظور ترویج امور خیر و احیای سنت حسنه قرض‌الحسنه در جامعه دانشگاهی و حمایت از پویندگان عرصه‌های دانش و پژوهش شکل گرفته است.

 

نحوه پرداخت هدایا توسط خیّرین

در زیرمجموعه موسسه قرض الحسنه دانشجویان، مجمع خیرین دانشگاهی به منظور ترویج امور خیر و احیای سنت حسنه قرض‌الحسنه در جامعه دانشگاهی و حمایت از پویندگان عرصه‌های دانش و پژوهش شکل گرفته است.

این مجمع، پایگاهی است برای برقراری ارتباط مستقیم بین خیّرین جامعه با دانشجویان و جامعه دانشگاهی، و محل امنی برای هدایت صحیح و سازماندهی اصولی وجوه و هدایای خیّرین به جامعه علمی و پژوهشی کشور می‌باشد.

خیّرین دانشگاهی می‌توانند هدایای خود را در چهار حالت مقطعی، مستمر ثابت، مستمر متغیّر و امانت پرداخت می‌کنند:

۱-  مقطعی: در این حالت خیّرین محترم هدایای خود را در هر مبلغی و در هر مقطعی از زمانی که مایل باشند به حساب صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان واریز می‌نمایند.

۲-  مستمر ثابت: در این حالت خیّرین محترم هر ماه به صورت ثابت مبلغ معینی را به حساب صندوق واریز می‌نمایند.

۳- مستمر متغیّر: در این حالت، خیّرین محترم اگر هیأت علمی یا کارمند باشند، بنا به تمایل خود به صورت متغیّر ۴، ۵، ۶ و …..رقمِ سمتِ راستِ فیشِ حقوقی خود را به ریال از طریق حسابداری محل خدمت به حساب صندوق قرض‌الحسنه واریز می‌کنند و اگر دارای شغل آزاد باشند، هر ماه مبلغی را به صورت متغیّر به حساب صندوق واریز می‌کنند.

۴- امانت: در این حالت، خیّرین مبالغی را برای زمان مشخصی (چند ماهه تا چند ساله) به صورت امانت نزد صندوق می‌گذارند. بدیهی است پس از مدت زمانِ اعلام شده، مبالغ مذکور به خیّرین بازگشت داده می‌شود. نحوه بازگشت این مبالغ نیز از طریق صدور اسناد مالی تعهدآور جهاد دانشگاهی استان البرز است که در سررسید مورد توافق پرداخت می‌شود.

 

دانشجویان گرامی برای کسب آگاهی بیشتر از فرآیند ثبت‌نام و اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه، می‌توانند به بخش‌های فرهنگی و مالی دانشگاه مراجعه نمایند.

 

 

 

بالا