نسخه آزمایشی
مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی کرج > اخبار مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرج > اخبار فرهنگی > وبینار فرهنگی «نقش انقلاب در جهان معاصر و رسالت دانشجو» برگزار شد
۴۱۴ بازدید

مرکز آموزش علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی کرج برگزار کرد:

وبینار فرهنگی «نقش انقلاب در جهان معاصر و رسالت دانشجو»

مرکز آموزش علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی کرج به مناسبت بزرگداشت چهل و دومین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی وبیناری را با عنوان «نقش انقلاب در جهان معاصر و رسالت دانشجو» با اجرای حجت الاسلام ابوالفضل صبوری، مبلغ دینی و مسئول مسجد قبا در شهر ویندهوک، پایتخت کشور آفریقایی نامیبیا به صورت لایو برگزار کرد.

حجت الاسلام صبوری با طرح سه موضوع «انقلاب اسلامی، انقلاب جهانی، تاثیر انقلاب اسلامی در جهان از نظر اندیشمندان و در نهایت وظیفه نسل جوان در حفظ و صدور انقلاب »، اظهار کرد: رهبر این انقلاب یک رهبر منحصر به فرد است و تحلیل واقع بینانه هیچ انقلابی بدون توجه به اندیشه ها و زوایای رفتاری رهبر آن انقلاب کامل نیست، لذا گفته شد انقلاب اسلامی بی نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست و استقبال بی سابقه از امام و بدرقه ایشان تقریبا بی نظیر بود.

وی گفت: رهبر این انقلاب با سوادترین، مردمی ترین و پاک ترین در تاریخ بعد از انبیا و ائمه بود و شجاعت بی نظیر امام در دوران خفقان و اعتماد به نفس او در سخت ترین شرایط و مهم تر از همه نگاه جهانی امام قابل تحسین است.

صبوری در مورد تاکید روی انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب جهانی افزود: شعارهای انقلاب اسلامی محدود به منطقه جغرافیایی خاصی نبود بلکه شعارهای جهانی بود، چون شعارها طبق فطرت انسان بود و مورد توجه اندیشمندان قرار می گرفت که مهم ترین شعار انقلاب بحث عدالت بود، انقلابی که از عدالت جهانی حرف می زد و این هدف همه انبیاء بود.

وی به برگزاری کنفرانس ماهانه بین ادیانی صلح در نامیبیا اشاره کرد و گفت: در این کنفرانس ما روی صلح به عنوان هدف صحبت می کنیم اما رسیده به صلح بدون پیش نیاز عدالت امکان پذیر نیست و مساله عدالت دغدغه مشترک تمام انبیا بود که شعار اصلی انقلاب اسلامی محسوب می شد.

شعار دیگر انقلاب بحث عدم وابستگی بود که تاکید آن روی حکومت دین محور، مردم سالار و عدالت خواه بود و این بدان معنا بود که مردم بر اساس دین عدالت، جامعه رو اداره کنند، دینی که از نهضت حسینی که بر پایه شور و شعور است، حرف می زند و ما اگر از دین فاصله بگیریم در واقع از حکومت دینی فاصله گرفته ایم.

نکته دیگر انقلاب اسلامی، فهم امام از دین بود، فهم امام از دین یک فهم و فکر جهانی بود، به قول آیت الله جوادی آملی تفاوت امام با دیگر علما این بود که علما از احادیث برای اثبات مساله استفاده می کردند اما امام از بالا به مجموعه منابع دینی نگاه کرد و این نگاه کاملا خروجی متفاوت داشت، امام به طور جدی تاثیر شرایط زمان و مکان را در احکام بیان کرد.

مسئول مسجد قبای ویندهوک ادامه داد: از لحاظ بعد معنوی و عرفانی، محوریت خدا در زندگی هدف اصلی انقلاب بود و این در حالی بود که هدف اصلی تمام انقلاب ها ساختن یک جامعه بهتر از نظر مادی است؛ امام گفت ما آمدیه ایم خدا را در زندگی شما بیاوریم و همیشه می گفت غیر از خدا هیچ جیز نیست، امام می گفت ما نیامده ایم تنها آب و برق را مجانی کنیم به اینها دلخوش نباشید ما آمده ایم خدا را وارد زندگی شما کنیم و این گفته به دلیل سواد اندک رسانه ای مردم، توسط رسانه ها مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: چون بشر خداجو هست و خدا در درون بشر است، انقلابی که هدفش محوریت خدا در زندگی است، یک انقلاب جهانی می شود و بین نظام الهی و نظام های مارکس، لنین، روسو، انقلاب هیتلر و … تفاوت وجود دارد، اینها نکات قابل توجه انقلاب اسلامی است که آن را متفاوت می سازد.

تربیت شده های این انقلاب تنها از ایران نیست، نمونه اش ادواردو آنیلی، جوان ثروتمند یهودی است که به عشق انقلاب اسلامی شیعه و شهید شد، تربیت شدگان این انقلاب آن نوجوان ۱۴ ساله ای است که وقتی در جبهه از او سوال می شود که چرا آمده ای جبهه، می گوید من به پدر مادرها توصیه می کنم بچه های خود را حتی به مدت چند ماه بفرستند جبهه تا درس عرفان یاد بگیرند.

حجت الاسلام صبوری تاکید کرد: موضوع انقلاب اسلامی انسان و هدفش برقراری عدالت و آرمانش حمایت از مستضعفان بود و آیه مهمی که در این انقلاب مطرح بود، این بود: ونرید أن نّمنّ على الّذین استضعفوا فى الأرض ونجعلهم أئِمّه ونجعلهم الوارثین،  اراده ما بر این قرار گرفته است که به مستضعفین نعمت بخشیم، و آنها را پیشوایان و وارثین روی زمین قرار دهیم.

وی در مورد تاثیر انقلاب در جهان گفت: بعد از انقلاب اتفاقاتی در جهان رخ داد که بسیاری از اندیشمندان منشأ آن ها را انقلاب اسلامی دانسته اند، یکی از آن ها پیدایش احزاب اسلام گرا در بسیاری از کشورهای اسلامی بود، قبل از آن مسلمان ها احساس هویت مستقل نمی کردند، اما بعد از انقلاب اسلامی مسلمان ها اعتماد به نفس پیدا کردند و الگوی مردم سالاری دینی ایران باعث شکل گیری اسلام گراها و به قدرت رسیدن آن ها شد و بحث امت واحده به طور جدی مطرح شد و شیعه حرفی برای گفتن پیدا کرد.

صبوری افزود: یکی دیگر از آثار انقلاب اسلامی احیای گفتگوی بین ادیان بود، در ایران که اکثریت شیعه هستند، تمام اقلیت های دینی در مجلس نماینده دارند و این احیای تفکر دینی و بازشناسی ارزش های توحیدی است که بین مردم سالاری و دین ارتباط ایجاد می کند.

انوشی، رهبر حکومت تونس که در جریان بیداری اسلامی به پیروزی رسید، در مورد انقلاب اسلامی گفت: قرن حاضر اسیر جاهلیت مدرن است، و این انقلاب با جاهلیت مدرن می خواهد مبارزه کند، لذا باید گفت انقلاب اسلامی یک معجزه بود که نشان داد با دست خالی و با تکیه به دین و اعتماد به خدا می توان به پیروزی دست یافت.

وی در مورد وظیفه نسل جوان در قبال انقلاب اسلامی اذعان کرد: باید تلاش کنیم این انقلاب را حفظ کنیم، وقتی رهبر فرمان آتش به اختیار داده است، هر کسی وظیفه دارد در این شرایط سخت وارد میدان شده و با تولید محتوای مناسب در صدور این انقلاب ایفای نقش کنند.

 

 

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا