نسخه آزمایشی
مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی کرج > اخبار مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرج > اخبار فرهنگی > وبینار فرهنگی  “محبت در سیره امیرالمومنین (ع)” از سوی مرکز آموزش علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی کرج برگزار شد
۳۳۳ بازدید

وبینار فرهنگی  “محبت در سیره امیرالمومنین (ع)” به مناسبت بزرگداشت عید سعید غدیر خم روزچهار شنبه مورخ ۶ مرداد در سامانه امجد برگزار و در سامانه رویتاب به صورت زنده پخش شد.

در این وبینار علی قهرمانی، مدرس گروه معارف این مرکز با بیان اینکه اساس دین اسلام بر پایه محبت است، اظهار کرد: نکته اساسی دین اسلام، محبت است که در سیره اهل بیت این نکته را می توان پیدا کرد و نمونه بارز و شاخص اهل بیت امیرالمومنین علی (ع) است.

وی گفت: سیره با سیر تفاوت دارد، سیره یعنی عملکردی که مداوم باشد نه مقطعی، سیره یک عملکرد مداوم بر اساس اصول و اعتقادات و پایه های فکری و اعتقادی فرد بنا می شود و نمونه مثالی آن شجاعت است که شجاعت امیرالمومنین از ابتدای امر برای او یک ملکه و یک ایده شده بود که جزو خصوصیات اخلاقی و ذاتی این بزرگوار است.

علی قهرمانی ادامه داد: در سیره امیرالمومنین مقابله با ظلم فرقی نمی کند چه در زمانی که در خانه باشند چه در زمانی که در زمان پیامبراکرم باشند و چه در زمان حکومت خود، که این معنای سیره است؛ سیره ظلم ستیزی اهل بیت را در رفتار امام حسین (ع) باید دید که می فرمایند لا یباع مثل یزید مثل من با مثل یزید بیعت نمی کنم که این سیره اهل بیت و امام حسین است.

وی افزود: نمونه مساله محبت در مورد پیامبر (ص) صدق می کند که قرآن در مورد وی فرموده است: رحماء بینهم، این رحمت و محبتی که بین مومنین و مسلمانان است و محبتی که پیامبر و تبعه او یعنی اهل بیت دارند، در واقع سیره آنها است.

اگر در زندگی خصوصی امیرالمومنین نگاهی بیندازیم رفتار وی با فاطمه زهرا را باید مثال بزنیم که قسم جلاله خوردند که هیچ گاه فاطمه زهرا را عصبانی نکردند و هیچ گاه مطلبی را بیان نکردند که باعث کراهت خاطر وی شوند و نمونه های دیگر محبت در وصایای وی مشهود است که فرزند خود امام حسن (ع) را با احترام و محبت مورد خطاب قرار می دهد.

قهرمانی تاکید کرد: فراتر از زندگی خصوصی حضرت علی، مساله محبت در رفتار وی با دشمنان دین نمایان است علی (ع) در دین و درد انسانیت انسان ها را داشت و دنبال برگرداندن انسانیت به انسان ها و در مسیر دین قرار دادن آن ها بود.

امیرالمومنین (ع) بر اساس مکتب اسلام که پایه آن محبت است، در زندگی خصوصی خود محبت دارد، در مقابل دوستان خود چه محبت ها داشته و دعاهایی که از وی داریم نشان می دهد این حضرت چقدر به این مساله توجه داشته است، روایاتی که در خصوص خوش اخلاقی، محبت به فرزندان، به بچه ها، به بزرگ ها، به دوستان و همسایه و بویژه یتیمان وجود دارد، سیره ایشان را نشان می دهد و این سیره در همه ابعاد و همه زمان ها وجود دارد.

وی در پایان گفت: پایه زندگی امیرالمومنین بر پایه محبت بنا شده بود همچنانکه زندگی پیامبر بر همین اساس بود، سیره و بنای کار تمام معصومین محبت و مدارا بوده است و اگر این سیره را در زندگی های خود ترویج دهیم بسیاری از مشکلات زندگی های امروزی کاهش پیدا می کند.

 

 

 

 

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا