نسخه آزمایشی
مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی کرج > کاردانی حرفه‌ای معماری – معماری داخلی
۱۴۸۰ بازدید


تعریف و هدف:
دوره کاردانی حرفه‌ای معماری – معماری داخلی یکی از دوره های آموزش عالی و هدف آن تربیت افردی هست که بتوانند فاصله تخصصی بین معمار و سطوح تخصصی را در کارهای اجرایی معماری پر نماید و در زمینه طراحی به عنوان دستیار مهندس معمار همکاری نمایند. اگر معماری راحت سازی فضای زیستی انسان هاست… معماری داخلی اخص موضوع است. باید بپذیریم معماری قادر به پوشش تمام شقوق تخصصی خود نیست و آن چنان که در تمام جوامع پیشرفته تحت عنوان کارایی ها و یا گرایش های مختلف مطرح است در ایران هم با توجه به توسعه علمی چاره ای جز قبول حقایق و اجرای آن نداریم.

ضرورت و اهمیت :
وجود افرادی که بتوانند مهندسین معمار را در زمینه های ارایه و ترسیم و رساندن یک طرح اولیه مهندس طراح به فاز یک و دو (ترسیم نقشه های معماری و اجرایی) یاری نمایند و در انجام کار در تمامی زمینه های کیفی و کمی مرتبط بین مهندس معمار و افراد کم تخصص و با بی تخصص همکاری داشته باشد، ضرورت و اهمیت این دوره را کاملا مشخص و محرز می نماید.
با توجه به موارد فوق مفاهیم زیبایی و هنری در جامعه که عنوان قومی را همراه دارد، در نظم و ترتیبی بر اساس مبانی ارزشی و تعریفی برای تربیت جوانان خواهد بود که شخصیت هنری را در معماری، شهرسازی و دیگر شقوق ابزاری خودمان خواهیم یافت که امروزه از آن فارغ هستیم، اگر نکته سنجی کنیم، فضاهای تجمعی ما اعم از مذهبی و غیرمذهبی، خود زمانی هویت شاخص جهانی داشته و پیشتاز بوده که هم اکنون کمتر اثری از گذشته توانمند در آن می توانیم بیابیم. تربیت به مفهوم انتقال علمی ارزش ها از مرد عالم به طالب است و معماری داخلی هم تابع همین قوانین می باشد و لذا وجود دانشکده ها لازم و کارآمد خواهد بود و به همین روش نیاز به ایجاد بخش تحقیق و تتبع و اجتهاد در آن الزامی است و در بیان روز ترتیب در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و حتی دکترا می باشد تا بدین نسق روند حیات فرهنگی و هنری در جامعه خاص این قوم برقرار گردد.

قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان :
ـ گزارش نویسی و مستندسازی
ـ ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها (Presentation)
ـ انجام کار گروهی
ـ طبقه بندی و پردازش اطلاعات
ـ بهره گیری از رایانه
ـ برقراری ارتباط موثر در محیط کار
ـ سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها
ـ خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی
ـ ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی
ـ رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی
ـ اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (SHC)
ـ تفکر نقادانه و اقتضایی
ـ خلاقیت و نوآوری

قابلیت ها و مهارت های حرفه ای فارغ التحصیلان :
ـ کسب توانایی لازم در اجرای مراحل مختلف فعالیت های معماری داخلی در اصول معماری داخلی و ساختمان
ـ کسب توانایی لازم در اجرای مراحل مختلف فعالیت های معماری داخلی در تنظیم شرایط محیطی و اقلیمی
ـ کار در دفاتر فنی و معماری (مهندسین مشاور) و کمک در جهت ارایه کار طراحی
ـ مدیریت کارگاه های کوچک ساختمانی
ـ نظارت در کارهای اجرایی ساختمانی و معماری و کمک در جهت صحت و دقت انجام کار
ـ طراحی فضاهای داخلی مانند: پاسیو، آب نما، کف پوش
ـ همکاری در جمع آوری اطلاعات برای تهیه پروژه های ساده معماری داخل ساختمان ها
ـ دریافت طرح های معماری یا تعمیراتی و دستورات لازم از کارشناس معماری
ـ انجام بررسی های مقدماتی مواد مورد نیاز کار و مواد مصرفی و انتخاب رنگ ها و مصالح و استفاده از بهترین تکنیک به منظور به کارگیری مصالح و رنگ ها
ـ انجام تعمیرات لازم بر اساس طرح های تعمیراتی تحت نظر کارشناسان مربوط و گزارش مسایل و مشکلات مربوط به آنان
ـ هماهنگ کردن رنگ های مورد نیاز برای تزیین اماکن و ابنیه
ـ همکاری در اجرای پروژه های معماری و طرح های تعمیراتی با کارشناسان مربوطه
ـ نظارت بر کار کارگران تحت نظر و ارایه راهنمایی های لازم و آشنا کردن آنان با ابزار و وسایل و مواد جدید و مورد بکارگیری آن ها

مشاغل قابل احزار :
ـ همکاری در دفاتر مهندسین مشاور به عنوان دستیار کارشناس معماری داخلی
ـ دستیار در دفاتر فنی و مهندسی بخش دولتی و غیردولتی و کلیه دستگاه هایی که با اجرای ساختمانی مرتبط نظیر وزارت راه و مسکن، شهرداری ها، شوراهای اسلامی، استانداری ها و فرمانداری ها
ـ دستیار نظارت در اجرای کارهای ساختمانی و معماری
ـ دستیار در دفاتر فنی و معماری داخلی
ـ در این شغل، شاغل تحت نظارت کارشناس معماری داخلی وظایف فنی و اجرایی و عملی در زمینه های معماری داخلی ساختمان و ابنیه را به عهده دارد.

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو :
ـ دارا بودن مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه (نظام قدیم، جدید و حرفه ای یا کاردانش)
ـ دارا بودن شرایط عمومی تحصیل در نظام آموزش عالی
ـ داشتن سلامت کامل جسمانی و روحی

بالا