نسخه آزمایشی
۷۲۷ بازدید

رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی البرز گفت: ۷۰ درصد دانش‌آموختگان مراکز علمی-کاربری شاغل می‌شوند.

پیمان دانش کار آراسته با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز،  در گفت و گو با ایسنا، گفت: در حال حاضر قریب به ۲۰ هزار دانشجو در ۲۴ مرکز آموزش علمی-کاربری که در اقصی نقاط استان البرز پراکنده شده مشغول تحصیل هستند. به جز اشتهارد که فاقد مرکز علمی-کاربری است اکثر این مراکز در شهرستان کرج تمرکز دارد.

وی در خصوص پذیرش دانشجو در سال تحصیلی جدید هم اظهار کرد: امسال در ۱۹ مرکز از ۲۴ مرکز و در ۲۰۶ کدرشته محل در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته پذیرش خواهیم داشت که ۱۲۷ رشته در مقطع کاردانی و ۷۹ رشته محل محل هم در مقطع کارشناسی ناپیوسته خواهد بود.

آراسته با اشاره به مزیت‌های تحصیل در دانشگاه علمی-کاربردی خاطرنشان کرد: رشته‌هایی که در دانشگاه علمی-کاربردی تدریس می‌شود شغل محور و در سه گروه صنعت، خدمات و فرهنگ و هنر متمرکز است.

وی افزود: این رشته‌ها کاملاً مهارتی و شغل محور است به طوری که دانشجو در هر مقطع تحصیلی ۵۱۲ ساعت آموزشی عملی را در محیط کار طی می‌کند. اساتید این مراکز اساتیدی با تجربه در همان محیط کاری هستند که دانش و تجربه خود را در اختیار دانشجو قرار می‌دهند.

آراسته افزود: مراکز علمی-کاربردی در میان مراکز آموزشی شهریه بگیر کمترین شهریه را از دانشجویان دریافت می‌کنند و البته در کنار آن به همه دانشجویان وام قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد پرداخت می‌کنند. تحصیل در این مراکز برای خانواده‌های شاهد و ایثارگر و قهرمانان ورزشی کشوری که قصد تحصیل در رشته تخصصی خود را دارند رایگان و برای قهرمانان ورزشی کشوری که قصد تحصیل در رشته دیگری دارند از ۳۰ درصد تخفیف برخوردار است.

وی با بیان اینکه مراکز علمی-کاربردی معمولاً دانشجوی بومی پذیرش می‌کنند گفت: با توجه به شیوع کرونا، بسته بودن خوابگاه‌ها و رستوران‌های دانشجویی و منع سفر، تحصیل در مراکز علمی-کاربردی در سال جدید می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.

آراسته از برنامه دانشگاه علمی-کاربری برای اجرای طرح رغبت‌سنجی در میان دانش‌آموزان دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها خبر داد و گفت: این طرح به ما کمک می‌کند تا بدانیم دانش‌آموزان به آینده شغلی خود چطور نگاه می‌کنند و براساس آن آموزش‌های خود را تطبیق دهیم.

رئیس دانشگاه علمی-کاربری البرز  با تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ مهارت آموزی، خاطرنشان کرد: تحصیلات دانشگاهی در کشور نیازمند پوست‌اندازی و تغییر جهت از مسیر مدرک‌گرایی به سمت مهارت‌گرایی است.

وی با بیان اینکه رشته‌های مراکز علمی-کاربردی در استان البرز از تنوع بالایی برخوردار است گفت: از جمله این رشته‌ها می‌توان به انیمیشن، کارگردانی، بازیگری، طراحی و دوخت لباس، عکاسی، گرافیک، امور اداری، حقوق، حسابداری عمدتاً صنعتی، صنعت غذا، صنایع خودرویی، تاسیسات، مدیریت شهری، برنامه ریزی شهری، طراحی داخلی، فناوری اطلاعات، بورس و برخی رشته‌های خاص ورزشی مثل سوارکاری، ضابطین قضایی نیروهای مسلح و … اشاره کرد.

وی در ادامه در خصوص برنامه دانشگاه جامع علمی-کاربردی برای ارائه آموزش‌ها در شرایط کرونایی اعلام کرد: دانشگاه جامع علمی-کاربردی البرز از اوایل اسفند ماه که دانشگاه‌ها به دلیل کرونا تعطیل شد به سمت آموزش‌های مجازی رفت اما به دلیل اینکه این کار پیش از این موضوعیت نداشت چالش‌هایی به وجود آمد ولی در هر حال فرصتی بود تا البرز هم در کنار شش استان پایلوت به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آموزش‌های مجازی بپردازد.

آراسته خاطرنشان کرد: در نهایت بعد از نوروز سامانه آموزش مجازی دانشگاه راه‌اندازی شد البته برخی از مراکز مثل جهاد دانشگاهی سامانه‌های مخصوص خود را هم راه‌اندازی کردند که سامانه مدیریت آموزشی جهاد دانشگاهی یکی از سامانه‌ها بود.

وی ادامه داد: نیمسال آموزشی گذشته به دلیل اینکه  آمادگی لازم برای این شرایط وجود نداشت با کش و قوس همراه بود و با ترکیبی از آموزش‌های حضوری و عملی ادامه پیدا کرد و آزمون‌های دروس نظری به صورت مجازی و آزمون‌های دروس عملی به صورت حضوری برگزار شد و تعدادی از آزمون‌ها هم تا پایان شهریور برگزار خواهد شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی البرز افزود: با این وجود اگرچه برگزاری آزمون‌های نیمسال قبل ایده‌آل نبود اما می‌توان آن را قابل قبول ارزیابی کرد.

وی ادامه داد: برای سال تحصیلی جدید با توجه به ادامه وضعیت کرونا، تلاش کردیم سامانه‌های مدیریت آموزشی به حداقل برسد و در همین راستا در حال حاضر دو سامانه سما لایو و سامانه جهاد دانشگاهی در استان البرز مورد استقبال قرار گرفته است.

آراسته در خصوص تقویم آموزشی سال تحصیلی جدید هم اعلام کرد: ثبت نام دانشگاه جامع علمی-کاربری  برای دانشجویان مقطع کاردانی از چهارم شهریور و برای دانشجویان کارشناسی ناپیوسته از ۱۱ شهریور و کلاس‌های آموزشی هم از ۱۶ شهریور کلید می‌خورد. در حال حاضر مراکز در حال انتقال اطلاعات از سامانه‌های خود به سامانه مجازی هستند.

رئیس دانشگاه علمی-کاربردی البرز در خصوص پذیرش دانشجویان جدید هم گفت: پذیرش دانشجویان جدید براساس بررسی سوابق تحصیلی توسط سازمان سنجش از نیمه مهر ماه آغاز می‌شود.

وی افزود: با توجه به تجربیات نیمسال گذشته سعی داریم در نیمسال پیش رو نواقص را برطرف و کیفیت آموزش‌ها را بهبود دهیم. با توجه به مجوز ستاد کرونا در نیمسال جدید کلاس‌های واحدهای تماماً نظری و بخش نظری دروس عملی به صورت مجازی و دروس عملی و بخش عملی دروس نظری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد نظر ستاد کرونا به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

وی به برنامه‌های دانشگاه علمی-کاربری استان برای ایام سوگواری ماه محرم هم اشاره و اعلام کرد: یکی از برنامه‌های محرم دانشگاه علمی-کاربری البرز برگزاری سوگواره حسینی با محوریت کتاب فتح خون شهید آوینی برای تولید پادکست است، علاوه بر این شب شعرها و سخنرانی‌های مجازی در بستر هیئت آنلاین برگزار می‌شود.

آراسته در بخش دیگری از این گفت و گو به وضعیت انجمن‌ها و نشریات دانشجویی دانشگاه علمی-کاربردی البرز اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰ انجمن علمی، چهار نشریه دارای مجوز، چهار کانون فرهنگی-هنری، ۱۲ مرکز رشد  و یک مرکز نوآوری در مراکز علمی-کاربری البرز فعالیت دارند.

وی در خصوص طرح ساماندهی مدرسین و جذب مدرسین جدید در مراکز علمی-کاربردی البرز هم گفت: سال گذشته طرح ساماندهی مدرسین مراکز علمی-کاربردی اجرا شد و ۱۴۰۰ مدرس فعال در این مراکز مورد تأیید وزارت علوم هستند. در مورد جذب مدرس جدید هم با توجه به راه‌اندازی رشته‌های جدید احتمال دارد امسال جذب مدرس داشته باشیم.

این مسئول در خصوص موضوع بین‌المللی سازی آموزش‌های مراکز علمی-کاربردی هم گفت: بین‌المللی سازی یکی از استراتژی‌های دانشگاه علمی-کاربردی است. یک مرکز از شش مرکز بین‌المللی علمی-کاربردی کشور در استان البرز مستقر است. به طور کلی دانشگاه علمی-کاربردی به دنبال گسترش ارتباطات بین‌المللی است و در همین راستا به دنبال تأسیس یک مرکز با مشارکت کشور آلمان است. علاوه بر این قرار بود امسال تعدادی از دانشجویان مراکز علمی-کاربردی برای گذارندن دوره کارورزی به مدت سه تا شش ماه به کشور آلمان اعزام شوند که به دلیل کرونا این برنامه متوقف شد.

وی افزود: علاوه بر این ایران از نظر فرهنگی با بسیاری از کشورهای منطقه قرابت زیادی دارد  و این فرصتی برای حضور دانشجویانی از کشورهای همسایه در کشور برای تحصیل در مراکز علمی-کاربردی فراهم می‌کند.

آراسته در خصوص برنامه دانشگاه علمی-کاربردی برای تأسیس مراکز جدید خاطرنشان کرد: امسال سه درخواست برای تأسیس مرکز در حوزه کشاورزی، صنعت و فرهنگ و هنر داریم که از حداقل امکانات مورد نظر دانشگاه برخودار هستند. البته ما در ایجاد مراکز جدید به جای توسعه کمی به دنبال توسعه کیفی هستیم و به جای ایجاد رقیب برای سایر مراکز در نظر داریم پازل آموزشی و مهارتی مراکز علمی-کاربردی را تکمیل کنیم.

وی در خصوص وضعیت آموزش‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه علمی-کاربردی هم گفت: در حال حاضر موافقت وزارت علوم و برنامه مشخصی برای راه‌اندازی رشته‌های تحصیلات تکمیلی ندارد و با توجه به دوره‌هایی که در سال ۹۲ تا ۹۴ برگزار شد در حال آسیب‌شناسی و ارزیابی راه‌اندازی رشته‌های تحصیلات تکمیلی است. به طور کلی چون رشته‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه علمی-کاربردی کاملاً پروژه محور و مشتری مدار است به این ارزیابی و آسیب‌شناسی نیاز است و البته سعی بر این است که این رشته‌ها هم بیشتر بین رشته‌ای باشد تا با خلأ میان اشتغال و تخصص مواجه نباشد.

آراسته در ادامه به برنامه دانشگاه علمی-کاربردی برای تبدیل ایده‌های دانشجویی به محصول و اشتغالزایی و کارآفرینی اشاره و با بیان اینکه ۷۰ درصد دانش‌آموختگان مراکز علمی-کاربری شاغل می‌شوند اعلام کرد: این برنامه در مراکز نوآوری دانشگاه علمی-کابردی دنبال می‌شود تا دانشجویانی که ایده دارند در طول تحصیل هم تشکیل تیم دهند و هم شرکت دانش‌بنیان ایجاد کنند تا در صورت موفقیت و تولید محصول وارد پارک‌های علم و فناوری شده و از مزایای مالیاتی و … پارک‌ها بهره‌مند شوند. تاکنون چند شرکت که در مراکز نوآوری مراکز علمی-کاربردی استان بوده‌اند توانسته‌اند در پارک علم و فناوری استان مستقر شوند.

مصطفی یوسفی معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه جامع علمی-کاربردی البرز هم در پایان این گفت و گو با بیان اینکه رشته‌های مراکز علمی-کاربردی کاملاً شغل محور است گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در دانشگاه علمی-کاربردی دنبال می‌شود بحث تبدیل ایده به محصول است که در این راستا حمایت‌های لازم از دانشجویان در مراکز نوآوری صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا